کاربرد حمام التراسونیک

شستشو و پاک سازی با کیفیتی بالا برای لوازمی با منافذ زیاد و نقاطی که به راحتی نمی‌توان به آن دسترسی پیدا کرد، از کاربردهای حمام التراسونیک است.

کیفیت شستشو در یک التراسونیک کلینر به عوامل متعددی از جمله قدرت التراسونیک، فرکانس التراسونیک، جنس محلول شستشو، درجه حرارت محلول شستشو، نوع آلودگی و جنس قطعات مورد شستشو و مدت زمان شستشو بستگی دارد. هرچه چگالی قدرت التراسونیک بیشتر باشد، پاکسازی به صورت کامل‌تر اتفاق خواهد افتاد.
همچنین معمولا هرچه دمای محلول بالاتر باشد، آلودگی‌ها ساده تر از قطعه جدا می‌شوند. همچنین هرچه فرکانس یک دستگاه التراسونیک بالاتر باشد، قطعات با منافذ ریزتز را می‌تواند تمیز کند.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در بهبود عملکرد شستشو تاثیر زیادی دارد، گاز زدایی محلول یا اصطلاحا Degas کردن آن است. برخی از دستگاه‌های حمام التراسونیک، قابلتی به نام حالت کاری Degas دارند. در این حالت کاری، دستگاه با عملکرد پالسی، گاز‌های داخل یک محلول را از آن خارج کرده و این امر باعث افزایش کیفیت شستشو می‌گردد.

انگشتر قبل و یعد از التراسونیک

هر بار که از یک محلول استفاده می‌کنیم، مقداری گاز در محلول وجود دارد و در آن حل شده‌اند. این گازها از جمله نیتروژن ، اکسیژن  و دی اکسید کربن، بعد از روشن کردن دستگاه، انرژی ایجاد شده توسط مبدل‌های التراسونیک را جذب خود کرده و در نتیجه قدرت کمتری به خود محلول می‌رسد تا بتواند عمل شستشو را انجام دهد. با استفاده از قابلیت Degas و خارج کردن این گازها از محلول، شاهد بهبود چشمگیری در کیفیت شستشو خواهید بود.

میتوانید حمام التراسونیک های شرکت بکر را مشاهده کنید

فراموش نکنیم که نادیده گرفتن مرحله گاز‌زدایی باعث صرفه جویی در وقت نمی‌شود؛ زیرا اگر گاز‌های موجود در مخزن از بین نروند، باید قطعات را برای دفعات متعدد  شسشو داد  که این هم باعث اتلاف وقت و انرژی می‌شود و هم به سبب شستشوی چندباره از عمر قطعات ما می‌کاهد. بنابراین زمان گذاشتن برای گاز‌زدایی سبب می‌شود کار شستشو بطور مؤثرتری انجام شود.

کاربرد حمام التراسونیک

برای بسیاری از اقلام در بسیاری از صنایع نیاز به تمیز‌کردن “دقیق” وجود دارد، که این موضوع باعث می‌شود پاک کننده‌های التراسونیک روشی مناسب برای از بین بردن آلودگی اشیاء مختلف از جمله فلز ، شیشه ، پلاستیک ، سرامیک و بسیاری از سطوح دیگر با خیال راحت باشد.

ممکن است بپرسید، پاک کننده اولتراسونیک چه چیزی را می‌تواند تمیز کند؟ پاسخ کوتاه این است: “تقریباً همه چیز” ، اما شما احتمالاً کمی بیشتر از این جزئیات را می‌خواهید. دستگاه‌های تمیز‌کننده التراسونیک برای تمیز کردن ابزار، قطعات و مواد در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‎‌کنیم:

 

کاربرد حمام التراسونیک در جواهرسازی: حمام التراسونیک برای استفاده در جواهرات و طلاسازی بسیار مناسب است زیرا روند تمیز کردن ملایم این دستگاه به قطعات ظریف جواهرات آسیب نمی‌رساند و قسمت‌هایی از آن را که تمیز‌کردنشان با روش‌های سنتی بسیار دشوار است، به طور دقیق، موثر و به سادگی تمیز می کند؛ ضمناً نیازی به جدا کردن جواهرات نیز نیست. همچنین با این روش می‌توان جواهرات کاملا تمیز، براق و تماماً جدید به بازار عرضه کرد.

کاربرد حمام التراسونیک در ساعت سازی: حمام التراسونیک توسط تقریباً تمام تولیدکنندگان بزرگ ساعت همچنین تعمیر کنندگاه ساعت به عنوان ابزاری کلیدی برای تولید و سرویس‌دهی استفاده می‌شود. در این کاربرد معمولا از ژنراتورهای 40 کیلوهرتز استفاده می‌شود زیرا بخش‌های مختلف ساعت دارای منافذ ریز هستند و نیاز به فرکانس شستشوی بالا هست تا بتواند از پس آلودگی‌های باقی مانده در این منافذ بر آید.

کاربرد حمام التراسونیک در پزشکی: بسیاری از انواع محصولات، ابزار و تجهیزات پزشکی باید کاملاً تمیز و مطابق با بالاترین استانداردهای ایمنی استریل شوند. به دلیل استانداردهای دقیق نظافت و میزان بالای آلودگی و عفونت، تمیز کننده التراسونیک در اکثر موارد مراقبت‌های بهداشتی به اولویت اصلی تبدیل شده است و همواره بخش مهمی از فرآیند استریل کردن تجهیزات پزشکی در مراکز پزشکی و بیمارستان‌ها است.

کاربرد حمام التراسونیک
کاربرد حمام التراسونیک در دندانپزشکی
: طبق استانداردهای تدوین شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) و همچنین سایر سازمان‌ها بهداشتی، به استفاده از التراسونیک کلینر جهت شستشوی ابزار دندانپزشکی پیش از قرار دادن آنها در اتوکلاو، تاکید شده است.
علت این تاکید، حساسیت بالای ابزارهای دندانپزشکی است که در تماس مستقیم با بیمار قرار دارند و باقی ماندن کوچکترین آلودگی در این ابزار، می‌تواند منجر به صدماتی جبران ناپذیر به افراد شود.

طبق پروتکل استریل کردن ابزار دندان پزشکی، حتما می‌بایستی قبل از قرار دادن ابزار در داخل اتوکلاو، با استفاده از التراسونیک کلینر این ابزار شستشو داده شوند تا تمام آلودگی‌ها، بافت‌های خونی و بزاق از روی ابزار پاک شوند تا حین فرآیند اتوکلاو، بخار داغ در تماس مستقیم با تمام بخش‌های ابزار قرار گرفته و قطعه به شکل صحیح و کامل استریل شود.

کاربرد حمام التراسونیک
آزمایشگاه ها:
قطعا یکی از سخترین کارها در یک آزمایشگاه، شستشوی ظروف و ابزار آزمایشگاهی از باقی مانده‌های خون، پروتئین، قارچ، باکتری و یا مواد شیمیایی استفاده شده است.

ابعاد خاص و گاها کوچک این ظروف و ابزار و چسبندگی بالای مواد با آنها، باعث می‌شود شستشوی آنها معمولا ساعت‌ها زمان بگیرد و احتمالا چندان نتیجه مطلوبی نیز حاصل نشود. حمام التراسونیک راه حلی عالی برای این مشکل است.

چرا که فقط کافیست این ظروف را داخل مخزن دستگاه بچینید، دستگاه را روشن کنید و بعد از چند دقیقه تمام ابزار و ظروف را تمیز تحویل بگیرید.

هموژنایز کردن: در بسیاری از صنایع، نیاز با ساخت محلولی همگن است. این همگن سازی می‌تواند با استفاده از همزن‌های مکانیکی انجام شود ولی با این روش، نیاز به زمان طولانی برای هم زدن محلول جهت رسیدن به یک محلول کاملا همگن است.
حمام التراسونیک می‌تواند این کار را هم به خوبی انجام دهد. در واقع، امواج التراسونیک با ورود به محلول و ایجاد میلیون‌ها حباب ریز در داخل آن، تلاطمی میکروسکوپی در درون محلول ایجاد می‌کند. این تلاطم به گونه‌ای قدرتمند است که در زمانی باور نکردنی، محلول را کاملا یکنواخت و همگن می‌کند.

کاربرد حمام التراسونیک 

قطعات صنعتی: شستن انژکتور، قطعات فلزی شیرآلات، حذف موم، روغن، گریس  و زنگ‌زدگی از قطعات و اجزای مختلف از جمله پلاستیک، شیشه، فولاد و فلزات سبک و غیرآهنی از دیگر کاربردهای حمام التراسونیک است.
با یک محلول مناسب و چند دقیقه شستشو با التراسونیک کلینر، قطعات به طرز شگفت انگیزی نو می‌شوند.

کاربرد حمام التراسونیک
خودروسازی و تعمیرگاه خودرو:
یک تمیز کننده التراسونیک می تواند رسوبات کربن، چربی و سایر انواع آلودگی‌ها را از انژکتورها، کاربراتورها، منیفولدهای اگزوز، بلوک‌های سیلندر، موتورهای موتور سیکلت و بسیاری دیگر از قطعات خودرو کاملاً پاک کند.
همچنین می توان از آن در قسمتهای کوچکتر مانند دوشاخه و پیچ و مهره استفاده کرد. از پاک کننده های التراسونیک همچنین می توان در صنایع دریایی بر روی موتورهای داخل و خارج استفاده کرد زیرا روند تمیز‌کردن روی قطعات آلومینیومی هم دقیق و هم ملایم است که خطر خوردگی در آینده را کاهش می‌دهد.

بردهای الکترونیک: پاک کردن برد‌های الکترونیکی اعم از برد‌های موبایل، کامپیوتر، لوازم الکترونیکی و دستگاه‌های ماینر از روغن لحیم، براده‌های احتمالی در بین قطعات بردها و همچنین گرد و غبار نشسته بر روی این بردها که در طی زمان بر روی آنها می‌نشینند و به شدت بر روی عملکرد این بردها تاثیر می‌گذارند، از دیگر کاربردهای التراسونیک کلینر ها است.
این دستگاه، به سادگی و با قدرت و دقت فوق العاده، در چند دقیقه، تمام بخش‌های برد را از هر نوع گرد و غبار و روغن تمیز می‌کند.

مزایای حمام التراسونیک:

  1. حمام های التراسونیک با محیط زیست سازگار هستند.
  2. استفاده از آن باعث صرفه جویی در وقت، انرژی و هزینه می شود.
  3. میتوان بصورت همزمان چندین قسمت از یک قطعه را به طور صحیح و دقیق شستشو داد.
  4. نحوه استفاده از آن ساده است و صرفاً به یک اپراتور احتیاج دارد.
  5. عمر مفید قطعات به دلیل شستشوی اصولی و ملایم افزایش می یابد.
  6. برای بسیاری از کاربردها انعطاف پذیر است و قابلیت استفاده دارد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

محصولات بکر