کار با ضخامت سنج التراسونیک

امروزه در دنیای مدرن و صنعتی امروز، ثبت و تعیین دقیق ضخامت فلز برای اجسام با ضخامت سنج فلز اولتراسونیک دیجیتال انجام می شود که یکی از موارد مهم در زمینه کنترل کیفی و تست های غیر مخرب محسوب می شود.
با توجه به نیاز به تولید قطعات با کیفیت و بهترین نتیجه و رتبه بندی در کیفیت قطعات (با در نظر گرفتن رقابت بین سازندگان) وجود هر گونه کمبود در ضخامت فلز می تواند منجر به خوردگی، زنگ زدگی و از بین رفتن آن شود.
برای اندازه گیری ضخامت ضخامت سنج های فلزی باید از گیج های دقیق و کاربردی استفاده کرد. یکی از پرکاربردترین پوشش‌ها در صنعت خودروسازی، پوشش دوبل است که شامل رنگ (روکش پلاستیک) روی ورق‌های فلزی گالوانیزه می‌شود.
شرکت بازرگانی بین المللی بهروز مدرن ترین مجموعه ضخامت سنج های فلزی را با بهترین قیمت و ارزان ترین نحوه ارائه در سایت بهروز با استفاده از مدرن ترین تکنولوژی ارائه کرد.

دستگاههای موجود در بازار ضخامت سنج

دستگاه های موجود در بازار نیز از فناوری صدا استفاده می کنند و با ارسال امواج صوتی ضخامت ورق یا فلز را تعیین می کنند. با توجه به اینکه دسترسی و اندازه گیری به روش سنتی با میکرومترها یا ضخامت سنج های قدیمی که باید به دو طرف جسم دسترسی داشته باشیم امکان پذیر نیست، نمی توان از ضخامت سنج فلزی اولتراسونیک دیجیتال استفاده کرد. و بدون نیاز به دسترسی به طرف دیگر، اندازه گیری را با دقت فوق العاده بالایی امکان پذیر می کند.

ضخامت سنج
اندازه گیری ضخامت فلز با استفاده از ضخامت سنج فلزی با استفاده از دو روش القای مغناطیسی و جریان گردابی انجام می شود که هر کدام دارای مزایایی هستند و در موارد مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. اندازه‌گیری ضخامت فلز به روش القای مغناطیسی با استفاده از دستگاه ضخامت‌سنجی برای اندازه‌گیری پوشش‌های اعمال شده بر روی سطح به صورت مایع یا پودر استفاده می‌شود.علاوه بر این روش القای مغناطیسی بر روی زیرلایه های آهن و فولاد پوشش داده شده با کروم، روی، کادمیوم و فسفات، ضخامت سنج ورق، ضخامت سنج رنگ و پوشش و ضخامت سنج چوب موثر است.

در روش اندازه گیری ضخامت فلز با جریان گردابی مزایایی وجود دارد که کاربران و مهندسان صنایع مختلف را به این روش متمایل می کند. از جمله این مزیت ها می توان به قیمت پایین ضخامت سنج، سادگی ضخامت سنج و دقت بالای ضخامت سنج اشاره کرد. روش اندازه گیری ضخامت فلزات توسط جریان های گردابی کاربردهایی مانند اندازه گیری ضخامت آلومینیوم، فولاد و آلومینیوم آنودایز شده دارد. همچنین برای اندازه گیری ضخامت فلزات مانند ضخامت سنج آهن، ضخامت سنج فولادی، ضخامت سنج آلومینیومی، ضخامت سنج روی، ضخامت سنج مسی، ضخامت سنج لوله کولر گازی و غیره استفاده می شود.عوامل موثری در دقت اندازه گیری ضخامت فلز وجود دارد. که باید رعایت شود، مانند انحنای سطح (شکل قطعه)، زبری سطح، ضخامت سطح، نفوذپذیری مغناطیسی و رسانایی سطح. غیر واقعی و جعلی خواهد بود.

انواع ضخامت سنج:

ضخامت سنج لیزری:
این ضخامت سنج ضخامت ماده مورد نظر را با پرتو لیزر اندازه گیری می کند. این دستگاه ضخامت نقاط مختلف را اندازه گیری کرده و روی صفحه نمایش می دهد.

ضخامت سنج التراسونیک
ضخامت سنج تیر:
از این ضخامت سنج در تولید قطعات خودرو، صنایع شیمیایی، تولید فولاد و … استفاده می شود که بیشترین کاربردهای این دستگاه اندازه گیری ضخامت قطعات فولادی و آلومینیومی، قطعات لاستیکی، کاغذی و پلاستیکی می باشد.

ضخامت سنج مغناطیسی:
این مدل به ضخامت و پوشش گیج رنگ خودرو یا دستگاه دیجیتال رنگ خودرو معروف است.

ضخامت سنج جریان گردابی:
این نوع ضخامت سنج کاربرد عمومی تری دارد که عمدتاً برای ضخامت سنج پوشش استفاده می شود. پوشش های این دستگاه شامل پوشش های پودری و مایع روی آلومینیوم و فولاد ضد زنگ غیر مغناطیسی می باشد.

ضخامت سنج اولتراسونیک:
این ضخامت سنج به ضخامت سنج فلزی یا لوله ای معروف است. در این مقاله توسط رادان کیوسی به بررسی عملکرد ضخامت سنج التراسونیک، مزایای استفاده از این روش و کاربرد این ضخامت سنج می پردازیم.

کاربرد ضخامت سنج اولتراسونیک:

نحوه کار ضخامت سنج التراسونیک: امروزه از ضخامت سنج اولتراسونیک برای اندازه گیری ضخامت پلی اتیلن، فلزات آهنی و غیرآهنی، شیشه، کامپوزیت، سرامیک، پی وی سی و … استفاده می شود که معمولا این ضخامت سنج ها دارای کابل USB هستند. برخی از آنها قابلیت انتقال اطلاعات از طریق بلوتوث را دارند.

یکی دیگر از ویژگی های این دستگاه ها قابلیت اندازه گیری ضخامت از روی درب است. این ویژگی خاص باعث شده است که ضخامت سنج اولتراسونیک به طور گسترده در صنایع کشتی سازی و خطوط لوله مورد استفاده قرار گیرد.

ضخامت سنج التراسونیکدر ادامه مقاله در مورد نحوه عملکرد ضخامت سنج اولتراسونیک با ما همراه باشید. جالب است که تا چند سال پیش برای اندازه گیری ضخامت لوله آن را برش می دادند تا لبه های فک ها داخل آن قرار گیرد.آنها می توانند ضخامت لوله را تنها پس از جامد شدن اندازه گیری کنند. اما امروزه با استفاده از ضخامت سنج در هر مرحله از خط تولید می توان ضخامت لوله ها را بدون برش و ایجاد ضایعات اندازه گیری کرد.

ضخامت سنج التراسونیک چگونه کار می کند:

ضخامت سنج التراسونیک برای رنگ ها و پوشش های چوب، بتن و غیره از یک پروب برای ارسال پالس اولتراسونیک به داخل پوشش استفاده می کند. امواج صوتی ساطع شده پس از عبور از ضخامت نمونه وارد محیط هوای داخل نمونه (مثلا داخل لوله) می شود. در این میان هوا مانند یک عایق است و با توجه به زمان، سرعت امواج عبوری از ضخامت اندازه گیری می شود. تا انتها با ما همراه باشید تا بدانید ضخامت سنج اولتراسونیک چگونه کار می کند.

فراموش نکنید که باید یک لایه نازک آب روی سطح نمونه وجود داشته باشد. این باعث می شود که مانند یک هادی باشد و امواج را به درستی منتقل کند. آب، روغن، گلیسیرین یا پروپیلن گلیکول برای انتقال امواج اولتراسونیک از طریق هوا، به ویژه در آزمایش های صنعتی استفاده می شود. هر دستگاه یک بطری ژل گلیکول معمولی دارد. در ادامه مقاله در مورد نحوه عملکرد ضخامت سنج اولتراسونیک با ما همراه باشید.

برای اندازه گیری اولتراسوند:
یک قطره ژل کوپلینگ التراسونیک را روی درب بریزید
سپس پروب را روی آن قرار دهید
دستگاه عددی را نشان می دهد که ضخامت را نشان می دهد
اکنون می توانید پروب را از سطح جدا کنید
نحوه کار ضخامت سنج التراسونیک: شکل قطعه اندازه گیری شده ما را در انتخاب مدل دستگاه و نوع پروب مورد استفاده محدود می کند. یک مدل ضخامت سنج و پروب را نمی توان برای تمام قطعات با اندازه ها و شکل های مختلف استفاده کرد.

مزایای روش اندازه گیری ضخامت اولتراسونیک:

اندازه گیری سریع و دقیق (در عرض میکرون)
ضخامت روی جلد را اندازه بگیرید.هنگام اندازه گیری نیازی به دسترسی به انتهای طرف دیگر قطعه نیست.
اجزای ضخامت سنج التراسونیک:
ضخامت سنج اولتراسونیک چگونه کار می کند: اکثر ضخامت سنج های اولتراسونیک شامل مدار سنسور فرستنده و گیرنده، کنترلر، تایمر منطقی، نمایشگر و منبع تغذیه هستند.

.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

محصولات بکر